Jika
kita amati video yang telah saya paparkan dalam blog ini, ia merupakan kisah nyata tentang seorang pelajar miskin yang tabah menerima hukuman daripada gurunya disebabkan selalu datang lewat ke sekolah. Masalah datang lewat ini berlanjutan sehingga pada satu tahap guru tersebut ingin mengetahui faktor yang menyebabkan pelajar itu terlambat ke sekolah setiap hari dan akhirnya guru tersebut mengetahui hal sebenarnya. Guru itu mendapati pelajar tersebut datang daripada keluarga susah dimana pelajar tersebut melalui kondisi yang agak mencabar dalam menuntut ilmu. Lantas dari itu, guru tersebut mencari inisiatif membantu pelajar tersebut dengan menyumbang wang. Dari video ini, kita dapat lihat bahawa hubungna antara status sosio ekonomi dengan jurang pencapaian matematik dikalangan pelajar.
Fokus utama dalam pembicaraan ini adalah tentang perbezaan sosioekonomi mewujudkan jurang pencapaian matematik dalam kalangan pelajar dimana taraf pendidikan, pekerjaan
dan pendapatan ibubapa merupakan penentu status ekonomi seseorang pelajar. Secara umumnya,
Setiap individu yang dilahirkan adalah berbeza di antara satu sama
lain. Menurut Khairul Yusri (2007), perbezaan individu ini adalah dari
segi ketidaksamaan aspek perkembangan secara fizikal, mental, sosial, emosi
seseorang. Oleh demikian, penyediaan segala keperluan sokongan
pembelajaran seperti bahan rujukan, alat tulis, komputer, keadaan pembelajaran
yang kondusif serta menghadiri kelas tambahan dapat amat diperlukan bagi
memperkembangkan pemahaman terhadap ilmu pengetahuan yang dipelajari dan ini
akan memberi impak ke atas pencapaian akademik seseorang. Seiring dengan itu,
status sosioekonomi juga berkait dengan gaya keibubapaan dan bimbingan,
galakkan serta motivasi yang diberi oleh ibu bapa ke atas seseorang anak. Menurut
Bronfenbrenner (1979), ibu bapa merupakan agen persekitaran yang paling aktif
berfungsi sejak anak itu dilahirkan, memang dapat mempengaruhi perkembangan
seseorang anak itu. Gaya keibubapaan yang ibu bapa amalkan atas seseorang anak
itu akan dapat memberi implikasi atas perkembangan kognitif dan seterusnya
pencapaian akademik anak itu.
Jika
dibuat perbandingan antara perbezaan status ekonomi, anak-anak daripada
keluarga yang mempunyai status sosio-ekonomi yang tinggi seperti doktor,
pensyarah, guru dan usahawan adalah lebih maju dalam pendidikan dan mempunyai
gred yang tinggi berbanding anak-anak yang datang daripada keluarga yang
mempunyai status sosio-ekonomi yang rendah. Ini kerana dalam keadaan status
sosial yang tinggi, ibubapa dapat menyediakan kemudahan dan persekitaran
pembelajaran yang selesa kepada anak-anak mereka. konsep “melentur buluh biar
dari rebung” diberi penekanan dimana ibubapa ini mengambil berat hal tentang
pembelajaran anak-anak mereka sejak dari kanak- kanak lagi dengan menyediakan
keperluan pendidikan secukupnya yang mampu membantu sel-sel otak berkembang. Menurut Bloom (1964) hampir 90% perkembangan
otak kanak-kanak berlaku dengan pantas
semasa mereka berumur di bawah 4 tahun. Ini membuktikan bahawa peringkat awal
perkembangan kanak-kanak adalah tempoh formatif dan merangkumi detik-detik
kritikal dalam pembangunan seseorang individu. Sebaliknya, ibubapa dari status
sosio-ekonomi rendah seperti buruh kasar dan petani pula lebih mengfokuskan
pada pekerjaan dimana mereka kurang memberi perhatian terhadap keperluan dan
pencapaian anak-anak mereka disekolah dan meletakkan tanggungjawab sepenuhnya
kepada pihak sekolah dan guru. Akibat daripada kekurangan perhatian daripada
institusi kekeluargaan ini, sesetengah pelajar mengambil sambil lewa hal
tentang pencapaian mereka di sekolah dan akhirnya kemerosotan dalam pencapaian
akademik akan berlanjutan sehingga mereka tamat sekolah. Dengan berbekalkan
keputusan yang kurang cemerlang, pelajar tersebut tidak dapat mencari pekerjaan
tetap pada masa akan datang dan ini sekaligus membawa kepada permasalahan
kekurangan tenaga kerja yang mahir
mengakibatkan hasrat Malaysia menjadi sebuah negara yang membangun
seiring dengan negara- negara maju tidak tercapai.
Rentetan daripada masalah ini,
pelbagai usaha telah kerajaan laksanakan bagi menyelesaikan jurang pencapaian
pelajar dari segi sosio-ekonomi menerusi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
2006-2010 dimana kerajaan telah memperuntukkan lebih daripada RM 1.0 billion
setiap tahun bagi membantu pelajar dari keluarga miskin dan golongan kurang
upaya melalui pelbagai program bantuan seperti rancangan Makanan Tambahan (RMT)
dan Program Susu Sekolah (PSS) RMT yang telah dilaksanakan mulai tahun 1979
sebagai langkah untuk menyediakan bantuan makanan berkhasiat kepada murid
miskin dan seterusnya padai tahun 2003, murid-murid ini juga menerima susu
segar melalui PSS. Selain itu, Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM)
diwujudkan berikutan pelaksanaan Dasar Pendidikan Wajib pada tahun 2003 untuk
membantu murid miskin membayar yuran dan membeli pakaian seragam agar tidak
tercicir daripada sistem persekolahan akibat kemiskinan. Tambahan pula, Bantuan
Makanan Asrama Pada tahun 2005 di
sekolah rendah dan menengah diberikan dengan Syarat kelayakan adalah
pendapatan isi rumah RM1,000 dan ke bawah. Pihak pendidikan Malaysia juga
menyediakan Skim Baucar Tuisyen (SBT) menyediakan bantuan SBT kepada murid
sekolah rendah yang lemah dalam pelajaran Matematik, Sains, Bahasa Melayu dan
Bahasa Inggeris dan juga menganugerahkan Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP) dan
Biasiswa Kelas Persediaan Universiti (BKPU) kepada pelajar sekolah menengah
yang menunjukkan prestasi akademik, kokurikulum dan sukan yang cemerlang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan