Hasil daripada pemerhatian yang dibuat, video ini
lebih menceritakan pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru matematik.
Dalam sesi pengajaran pembelajaran, guru mengunakan teknik imbas kembali dalam set induksi yang mana guru meminta
pelajar sukarela memberi tahu apa yang telah mereka belajar kelas sebelumnya
dan selepas itu perbincangan ringkas tentang konsep tunduk dan sudut.
Setelah
itu, guru telah memecahkan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk membina
klinometer untuk mengukur ketinggian di kawasan sekolah dengan berbekalkan
peralatan yang telah guru sediakan. Dalam aktiviti guru menggunakan pendekatan Project Based Learning yang
mana menyediakan struktur untuk penerokaan yang membantu pelajar menghayati
pembelajaran dan meningkatkan pemahaman. Aktiviti ini lebih kepada pemusatan pelajar dan pemusatan bahan yang guru hanya
berperanan sebagai fasilitator
membimbing pelajar sepanjang aktiviti ini dijalankan
Setelah
itu, pembentangan “power point” di
jalankan yang mana pelajar menggunakan pengetahuan ICT untuk menyediakan slaid
power point dan membuat persembahan. Dan pada akhir kelas, guru memberi
pandangan ringkas tentang sudut donggak dan tunduk dan diakhiri dengan memberi
latihan.
Daripada
pandangan mata kasar, hampir keseluruhan murid dapat memberi respon dengan
tepat terhadap arahan dan soalan guru. Selain itu, pelajar memberi pandangan
yang sesuai dan mengemukakam soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan
berkaitan tajuk pelajaran dan hampir semua pelajar dapat mencapai objektif
pembelajaran.
Bagaiman
pula dari sudut pandangan secara halus dan mendalam? Dari pemerhatian yang di
buat terdapat beberapa isu pendekatan pengajaran iaitu isu pembelajaran luar kelas. Tidak dinafikan pembelajaran luar
kelas mampu mendedahkan pelajar persekitaran yang baik dan menarik minat
pelajar. (sebab pelajar minat adventure). Namun demikian, cukupkah masa yang
diberikan? Jikalau guru tidak tahu mengatur masa mungkin objektif pembelajaran
dan pengajaran pada hari itu tidak tercapai. Masa adalah satu elemen yang
mustahak dan perlu diambil kira, guru hendaklah bijak membahagikan masa dan
pada masa itu ‘lesson plan” amat berguna.
Isu
kedua ialah isu interaksi sosial. Jika
merujuk pada video yang dipilih interaksi sosial berlaku antara pelajar dengan
guru dan pelajar dengan pelajar adalah sangat aktif dimana pelajar memberi respon yang baik
ketika guru bertanya pada pelajar tentang konsep donggak dan tunduk. Manakala
semasa pembelajaran diluar kelas, keberjayaan setiap kumpulan mendapat ukuran
sudut setiap ketinggian menunjukkan kebolehkerjasamaan sesama pelajar dalam
kumpulan dimana interaksi antara pelajar adalah aktif secara berkesan. Menurut
Bonner ( dalam Ali, 2004) interaksi merupakan suatu hubungan antara dua orang
atau lebih individu, dimana kelakuan individu mempengaruhi, mengubah atau
mempengaruhi individu yang lain atau sebaliknya. Justeru, isu interaksi sosial
ini boleh dicegah asalkan guru menyediakan ruang interaksi yang luas semasa
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Penggunaan
teknologi juga merupakan isu pendekatan pengajaran. Pengajaran berasaskan
teknologi seperti komputer, kalkulator saintifik, perisian dinamik bergrafik
mahupun media teknologi maklumat sering digunakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Ini selaras dengan kehendak objektif kurikulum matematik sekolah
menengah, iaitu memperkasakan kebolehan pelajar menggunakan teknologi yang
bersesuaian untuk membina konsep, menguasai kemahiran dan menyelesaikan masalah
serta meneroka ilmu matematik (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000). Hasil
daripada pemerhatian video yang kami pilih, guru mengunakan slaid power point dalam menyampaikan
pengajaran manakala pelajar pula mengunakan aplikasi ini membentang hasil kerja
kumpulan. Persoalannya adakah guru lama menggunakan pengunaan teknologi sebagai
medium alat bantu mengajar? Dan adakah kesemuanya pelajar dalam kumpulan
tersebut mahir menggunakan komputer? Isu ini berbangkit kerana bukan semua
pelajar mahir dan memiliki komputer riba. Bagi menangani masalah ini, pihak
kementerian perlu menyediakan satu krusus yang membawa kepada perubahan cara
pengajaran guru lama dan membuka sebuah bilik komputer pengunaan adalah
terbubka kepada semua pelajar agar mereka tidak ketinggalan dalam pengunaan
teknologi.
Dan akhir sekali, isu alat bantu mengajar. Hal ini
bertitik tolak pada cara guru menyampaikan pengajaran yang mana menurut Azhar
(2008) mendapati pengunaan alat bantu mengajar dan teknologi pengajaran
merupakan aspek yang didapati kurang digunakan oleh guru. Oleh itu,
permasalahan ini perlu diatasi oleh guru itu sendiri dengan mengubah cara
pengajaran merek dengan mengunakan pendekatan yang sesuai dengan mempraktik
alat bantu mengajar yang sesuai agar dapat menarik perhatian pelajar dalam
pengajaran.
Penambahbaikan
dan cadangan
1) Pihak
Institusi Pengajian Tinggi perlu menambahkan tempoh masa praktikal daripada 4
bulan dilanjutkan kepada 9 bulan atau lebih dari itu. Tempoh masa 4 bulan adalah masa yang singkat untuk
guru pelatih bersedia untuk menginjak kealam pekerjaan sebagai guru. Hal ini
kerana, dalam tempoh 4 bulan itu tidak semestinya guru pelatih dapat mengajar
sepenuh masa disebabkan hal-hal sekolah kadang kalanya mempunyai program-program,
pesta, sukan, hari penganugerahan dimana guru pelatih akan terlibat sama. Guru
pelatih memerlukan tempoh masa yang lama untuk menyesuaikan diri dan memahirkan
diri mengaplikasikan kaedah-kaedah pengajaran yang telah mereka belajar. Dengan mempraktikan
kesemua kaedah-kaedah pengajaran, mereka akan dapat mengenalpasti kaedah mana
yang sesuai digunakan untuk mencapai objektif pengajaran dan ini akan dapat
menyediakan bakal guru yang berkesan.
2) Pihak
sekolah perlulah menambahkan waktu pembelajar matematik. Disebabkan matematik merupakan
mata pelajaran yang abstrak yang mana pembentukan sesuatu konsep matematik
tidak akan berjaya melalui penglihatan sahaja dan ini maksudnya pelajar
memerlukan masa untuk belajar sesuatu yang memerlukan imaginasi numerikal yang
tinggi. selain itu,
guru tidak akan terkejar- kejar masa untuk menghabiskan subtopic dan tidak
terlepas pandang pada pelajar yang tidak faham.
3) Penyediaan
kelas tutorial kepada pelajar dan guru lama tentang penggunaan teknologi. Tutorial perlu
untuk memastikan pelajar mampu mengunakan teknologi untuk mencari maklumat
tambahan dalam subjek tertentu dan mengunakan dalam pembentengan seperti
pengunaan slaid power point, menyediakan
kertas kerja mengunakan computer riba memandangkan bukan semua pelajar datang
dari keluarga yang berkemampuan. Manakala guru pula perlukan tutorial agar
dapat mengunakan teknologi mencari bahan dan menambahkan pengetahuan dalam
menyampaikan pengajaran secara berkesan dan dalam masa yang sama mengunakan
computer dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat pelajar
memahami subtopic yang diajar.
4) Pihak
Kementerian Pendidikan perlu menganjurkan program ataupun kem guru matematik
samaada di peringkat daerah, negeri ataupun antarabangsa. Program ataupun kem guru ini melibatkan guru-guru
matematik di seluruh Malaysia yang mana guru- guru ini berkumpul dalam satu
tempat berkongsi pengalaman dan kaedah yang sesuai dalan mengajar pelajar dan
cara mengatasi masalah pelajar yang lemah dan tidak suka matematik. Dalam program
ini dapat mendedahkan guru dengan pelbagai cara setiap sisi kelemahan setiap
guru dan dapat diperbaiki.
5) Pihak
Kementerian Pelajaran perlu menguji kompentensi bakal guru. Dalam melahirkan guru yang berkualiti yang dapat
meningkatkan pencapaian pelajar, pihak kementerian perlulah menjalankan
pengujian kompetensi agar bakal guru tersebut akan lebih bersedia dan
menitikberatkan isu-isu semasa tentang pengajaran dan masalah pelajar subjek
matematik sebelum menduduki ujian kompentasi. Pengujian ini adalah penting agar
isu guru kurang pengetahuan isi kandung matematik dapat diatasi.
6) Pihak
sekolah menganjurkan minggu matematik pada setiap bulan. Minggu matematik yang dimaksudkan adalah minggu
bersama pelajar-pelajar dimana pelbagai akitiviti menarik berunsurkan matematik
disediakan. Matlamat utama program minggu matematik adalah mengalakkan
interaksi sesame pelajar dan beramah mesra dengan guru matematik. Dengan ini,
masalah intersaksi berkumpulan akan dapat diatasi dan pelajar yang mulanya
malu-malu akan bertukar menjadi pelajar yang aktif disebabkan mempunyai
keyakinan dalam kerja berkumpulan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan