Halaman

Rabu, 16 Disember 2015

Isu pendekatan pengajaran matematik








Hasil daripada pemerhatian yang dibuat, video ini lebih menceritakan pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru matematik. Dalam sesi pengajaran pembelajaran, guru mengunakan teknik imbas kembali dalam set induksi yang mana guru meminta pelajar sukarela memberi tahu apa yang telah mereka belajar kelas sebelumnya dan selepas itu perbincangan ringkas tentang konsep tunduk dan sudut.
            Setelah itu, guru telah memecahkan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk membina klinometer untuk mengukur ketinggian di kawasan sekolah dengan berbekalkan peralatan yang telah guru sediakan. Dalam aktiviti guru menggunakan pendekatan Project Based Learning yang mana menyediakan struktur untuk penerokaan yang membantu pelajar menghayati pembelajaran dan meningkatkan pemahaman. Aktiviti ini lebih kepada pemusatan pelajar dan pemusatan bahan yang guru hanya berperanan sebagai fasilitator  membimbing pelajar sepanjang aktiviti ini dijalankan
            Setelah itu, pembentangan “power point” di jalankan yang mana pelajar menggunakan pengetahuan ICT untuk menyediakan slaid power point dan membuat persembahan. Dan pada akhir kelas, guru memberi pandangan ringkas tentang sudut donggak dan tunduk dan diakhiri dengan memberi latihan.
            Daripada pandangan mata kasar, hampir keseluruhan murid dapat memberi respon dengan tepat terhadap arahan dan soalan guru. Selain itu, pelajar memberi pandangan yang sesuai dan mengemukakam soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan berkaitan tajuk pelajaran dan hampir semua pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.
            Bagaiman pula dari sudut pandangan secara halus dan mendalam? Dari pemerhatian yang di buat terdapat beberapa isu pendekatan pengajaran iaitu isu pembelajaran luar kelas. Tidak dinafikan pembelajaran luar kelas mampu mendedahkan pelajar persekitaran yang baik dan menarik minat pelajar. (sebab pelajar minat adventure). Namun demikian, cukupkah masa yang diberikan? Jikalau guru tidak tahu mengatur masa mungkin objektif pembelajaran dan pengajaran pada hari itu tidak tercapai. Masa adalah satu elemen yang mustahak dan perlu diambil kira, guru hendaklah bijak membahagikan masa dan pada masa itu ‘lesson plan” amat berguna.
            Isu kedua ialah isu interaksi sosial. Jika merujuk pada video yang dipilih interaksi sosial berlaku antara pelajar dengan guru dan pelajar dengan pelajar adalah sangat aktif  dimana pelajar memberi respon yang baik ketika guru bertanya pada pelajar tentang konsep donggak dan tunduk. Manakala semasa pembelajaran diluar kelas, keberjayaan setiap kumpulan mendapat ukuran sudut setiap ketinggian menunjukkan kebolehkerjasamaan sesama pelajar dalam kumpulan dimana interaksi antara pelajar adalah aktif secara berkesan. Menurut Bonner ( dalam Ali, 2004) interaksi merupakan suatu hubungan antara dua orang atau lebih individu, dimana kelakuan individu mempengaruhi, mengubah atau mempengaruhi individu yang lain atau sebaliknya. Justeru, isu interaksi sosial ini boleh dicegah asalkan guru menyediakan ruang interaksi yang luas semasa melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
            Penggunaan teknologi juga merupakan isu pendekatan pengajaran. Pengajaran berasaskan teknologi seperti komputer, kalkulator saintifik, perisian dinamik bergrafik mahupun media teknologi maklumat sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini selaras dengan kehendak objektif kurikulum matematik sekolah menengah, iaitu memperkasakan kebolehan pelajar menggunakan teknologi yang bersesuaian untuk membina konsep, menguasai kemahiran dan menyelesaikan masalah serta meneroka ilmu matematik (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000). Hasil daripada pemerhatian video yang kami pilih, guru mengunakan slaid power point dalam menyampaikan pengajaran manakala pelajar pula mengunakan aplikasi ini membentang hasil kerja kumpulan. Persoalannya adakah guru lama menggunakan pengunaan teknologi sebagai medium alat bantu mengajar? Dan adakah kesemuanya pelajar dalam kumpulan tersebut mahir menggunakan komputer? Isu ini berbangkit kerana bukan semua pelajar mahir dan memiliki komputer riba. Bagi menangani masalah ini, pihak kementerian perlu menyediakan satu krusus yang membawa kepada perubahan cara pengajaran guru lama dan membuka sebuah bilik komputer pengunaan adalah terbubka kepada semua pelajar agar mereka tidak ketinggalan dalam pengunaan teknologi.
            Dan akhir sekali, isu alat bantu mengajar. Hal ini bertitik tolak pada cara guru menyampaikan pengajaran yang mana menurut Azhar (2008) mendapati pengunaan alat bantu mengajar dan teknologi pengajaran merupakan aspek yang didapati kurang digunakan oleh guru. Oleh itu, permasalahan ini perlu diatasi oleh guru itu sendiri dengan mengubah cara pengajaran merek dengan mengunakan pendekatan yang sesuai dengan mempraktik alat bantu mengajar yang sesuai agar dapat menarik perhatian pelajar dalam pengajaran.

Penambahbaikan dan cadangan
1)      Pihak Institusi Pengajian Tinggi perlu menambahkan tempoh masa praktikal daripada 4 bulan dilanjutkan kepada 9 bulan atau lebih dari itu. Tempoh masa 4 bulan adalah masa yang singkat untuk guru pelatih bersedia untuk menginjak kealam pekerjaan sebagai guru. Hal ini kerana, dalam tempoh 4 bulan itu tidak semestinya guru pelatih dapat mengajar sepenuh masa disebabkan hal-hal sekolah kadang kalanya mempunyai program-program, pesta, sukan, hari penganugerahan dimana guru pelatih akan terlibat sama. Guru pelatih memerlukan tempoh masa yang lama untuk menyesuaikan diri dan memahirkan diri mengaplikasikan kaedah-kaedah pengajaran yang  telah mereka belajar. Dengan mempraktikan kesemua kaedah-kaedah pengajaran, mereka akan dapat mengenalpasti kaedah mana yang sesuai digunakan untuk mencapai objektif pengajaran dan ini akan dapat menyediakan bakal guru yang berkesan.

2)      Pihak sekolah perlulah menambahkan waktu pembelajar matematik. Disebabkan matematik merupakan mata pelajaran yang abstrak yang mana pembentukan sesuatu konsep matematik tidak akan berjaya melalui penglihatan sahaja dan ini maksudnya pelajar memerlukan masa untuk belajar sesuatu yang memerlukan imaginasi numerikal yang tinggi. selain itu, guru tidak akan terkejar- kejar masa untuk menghabiskan subtopic dan tidak terlepas pandang pada pelajar yang tidak faham.
3)      Penyediaan kelas tutorial kepada pelajar dan guru lama tentang penggunaan teknologi.  Tutorial perlu untuk memastikan pelajar mampu mengunakan teknologi untuk mencari maklumat tambahan dalam subjek tertentu dan mengunakan dalam pembentengan seperti pengunaan slaid power point, menyediakan kertas kerja mengunakan computer riba memandangkan bukan semua pelajar datang dari keluarga yang berkemampuan. Manakala guru pula perlukan tutorial agar dapat mengunakan teknologi mencari bahan dan menambahkan pengetahuan dalam menyampaikan pengajaran secara berkesan dan dalam masa yang sama mengunakan computer dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat pelajar memahami subtopic yang diajar.
4)      Pihak Kementerian Pendidikan perlu menganjurkan program ataupun kem guru matematik samaada di peringkat daerah, negeri ataupun antarabangsa. Program ataupun kem guru ini melibatkan guru-guru matematik di seluruh Malaysia yang mana guru- guru ini berkumpul dalam satu tempat berkongsi pengalaman dan kaedah yang sesuai dalan mengajar pelajar dan cara mengatasi masalah pelajar yang lemah dan tidak suka matematik. Dalam program ini dapat mendedahkan guru dengan pelbagai cara setiap sisi kelemahan setiap guru dan dapat diperbaiki.
5)      Pihak Kementerian Pelajaran perlu menguji kompentensi bakal guru. Dalam melahirkan guru yang berkualiti yang dapat meningkatkan pencapaian pelajar, pihak kementerian perlulah menjalankan pengujian kompetensi agar bakal guru tersebut akan lebih bersedia dan menitikberatkan isu-isu semasa tentang pengajaran dan masalah pelajar subjek matematik sebelum menduduki ujian kompentasi. Pengujian ini adalah penting agar isu guru kurang pengetahuan isi kandung matematik dapat diatasi.


6)      Pihak sekolah menganjurkan minggu matematik pada setiap bulan. Minggu matematik yang dimaksudkan adalah minggu bersama pelajar-pelajar dimana pelbagai akitiviti menarik berunsurkan matematik disediakan. Matlamat utama program minggu matematik adalah mengalakkan interaksi sesame pelajar dan beramah mesra dengan guru matematik. Dengan ini, masalah intersaksi berkumpulan akan dapat diatasi dan pelajar yang mulanya malu-malu akan bertukar menjadi pelajar yang aktif disebabkan mempunyai keyakinan dalam kerja berkumpulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan