Kaedah
permainan dalam matematik adalah kaedah pembelajaran yang mendekatkan diri
pelajar kepada pengalaman sebenar secara langsung, terutama apabila mengajar
konsep atau kemahiran. Menurut
kajian dan pemerhatian yang di buat oleh Burner iaitu teorem pembinaan di mana beliau
menjelaskan bahawa cara yang paling berkesan bagi para pelajar mempelajari
konsep, prinsip atau hukum matematik ialah membina perwakilan dan menjalankan
aktiviti yang konkrit.
Selain itu, Menurut Saiful Azrul (2009)
kaedah bermain sambil belajar dijalankan secara spontan untuk faedah aktiviti
itu sendiri. Ini bermakna aktiviti ini memberi kepuasan dalam keadaan sedar
atau tidak. Terdapat juga unsur-unsur spontan, kurang berstruktur, tiadapaksaan
dan menimbulkan kepuasan dalam aktiviti permainan matematik. Sebagai contoh
apabila bermain dam ular, mereka bukan sahaja seronok tetapi juga dapat membina
ketelusan sambil menguasai kemahiran asas penambahan dalam matematik.
Tambahan pula, permainan matematik juga
boleh dikatakan sebagai suatu aktiviti yang melibatkan seorang atau lebih
daripada seorang pemain, mempunyai peraturan-peraturan tertentu, memerlukan
pemain memikir tentang strategi-strategi tertentu untuk menguasai permainan,
disusun berasaskan kepada prinsip matematik dan direka serta dipersembahkan
dengan gaya, lakaran, warna serta corak yang menarik. Apa yang lebih penting
dalam setiap permainan matematik terdapat kemahiran tersirat dan apabila
dimainkan ia dapat membantu pelajar dalam pembelajaran matematik itusendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan