Halaman

Khamis, 19 November 2015

Kaedah permainan dalam matematik

Kaedah permainan dalam matematik adalah kaedah pembelajaran yang mendekatkan diri pelajar kepada pengalaman sebenar secara langsung, terutama apabila mengajar konsep atau kemahiran. Menurut kajian dan pemerhatian yang di buat oleh Burner iaitu teorem pembinaan di mana beliau menjelaskan bahawa cara yang paling berkesan bagi para pelajar mempelajari konsep, prinsip atau hukum matematik ialah membina perwakilan dan menjalankan aktiviti yang konkrit.
Selain itu, Menurut Saiful Azrul (2009) kaedah bermain sambil belajar dijalankan secara spontan untuk faedah aktiviti itu sendiri. Ini bermakna aktiviti ini memberi kepuasan dalam keadaan sedar atau tidak. Terdapat juga unsur-unsur spontan, kurang berstruktur, tiadapaksaan dan menimbulkan kepuasan dalam aktiviti permainan matematik. Sebagai contoh apabila bermain dam ular, mereka bukan sahaja seronok tetapi juga dapat membina ketelusan sambil menguasai kemahiran asas penambahan dalam matematik.

Tambahan pula, permainan matematik juga boleh dikatakan sebagai suatu aktiviti yang melibatkan seorang atau lebih daripada seorang pemain, mempunyai peraturan-peraturan tertentu, memerlukan pemain memikir tentang strategi-strategi tertentu untuk menguasai permainan, disusun berasaskan kepada prinsip matematik dan direka serta dipersembahkan dengan gaya, lakaran, warna serta corak yang menarik. Apa yang lebih penting dalam setiap permainan matematik terdapat kemahiran tersirat dan apabila dimainkan ia dapat membantu pelajar dalam pembelajaran matematik itusendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan