Halaman

Khamis, 19 November 2015

kaedah permainan dalam pengajaran dan pembelajaran.


gambar rajah 1: contoh kaedah permainan mengunakan "tangga dan ular"

 Gambar rajah 1 diatas adalah salah satu bahan bantu mengajar dalam bentuk permainan yang telah saya aplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran saya semasa menjalankan praktikal selama 3 bulan setengah di salah sebuah sekolah yang terletak di bahagian bandar Kota Kinabalu, Sabah di mana saya telah diberi tugasan untuk mengajar matematik tingkatan 4 kelas sains. 
      Kaedah Permainan "tangga dan ular" ini  saya gunakan semasa memeperkenal Topik keberangkalian kepada pelajar di dalam set induksi. Saya edarkan kertas permainan ini dan 1 dadu dalam satu kumpulam dan menerangkan aktivti permainan tersebut. Setelah 20 minit bermain, saya bertanya kepada pelajar apa yang mereka dapat dalam permainan tersebut . Antara reaksi jawapan yang masih saya ingat.

   Pelajar 1: " cikgu, ada dua langkah lagi. kalau tak saya yang nombor satu"
   Pelajar 2: " kalau saya lontar bagus- bagus dadu tadi mungkin saya dapat nombor 6"
   Pelajar 3: " dapat main cikgu, relaks- relakskan minda, seronok plak berlumba-lumba mahu dapat                          nombor satu"

 Dari reaksi mereka, saya simpulkan kepada mereka bahawa apa yang mereka bermain tadi ada perkaitannya dengan tajuk hari tersebut iaitu keberangkalian, di mana sebarang kemungkinan mereka akan mendapat nilai 1, 2, 3, 4, 5  dan 6 yang akan menentukan mereka sama ada menang ataupun kalah dan setelah itu, saya teruskan pengajaran dan pembelajaran lebih lanjut tentang keberangkalian.
   Dari refleksi saya sebagai guru praktikal, sepanjang proses P&P ini di jalankan pelajar tekun mendengar dan memahami  pengajaran yang disampaikan. tambahan pula, set induksi adalah perkara yang penting dalam menarik perhatian pelajar dari bosan bertukar kepada seronok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan